پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر كرد:

روش‌شناسي ترجمه قرآن كريم

مؤلف: سيد محمدحسن جواهري

چاپ اول: 1391

265ص ـ 5200 تومان

كتاب حاضر مشتمل بر مهمترين مباحث نظري و كاربردي حوزه ترجمه است كه بر اساس مقتضيات زبان‌شناسي ترجمه طراحي شده و متن مقدس قرآن در آن محوريت يافته است؛ از اين‌رو به برخي مسائل اختصاصي قرآن نيز توجه شده كه البته مي‌تواند به ارتقاي سطح ترجمه احاديث و به طور كلي متون مقدس نيز ياري رساند.

اين كتاب در هفت فصل زير تهيه و تنظيم شده است: كليات، سبكها و انواع ترجمه قرآن، مباني ترجمه قرآن، اصول ترجمه قرآن، منابع ترجمه قرآن، فرايند ترجمه قرآن، تحليل‌هاي تقابلي و مشكلات ساختاري. در پيشگفتار كتاب آمده: يكي از نكات مورد توجه، مخلوط نشدن مباحث حوزه‌هاي گوناگون علوم موردنياز مترجم در مباحث روشي اين كتاب است، دانشهايي مانند روش فهم و تفسير قرآن، برخي مباحث مربوط ادبيات و زبان فارسي و نيز زبان شناسي و مباحث مهم آن در حوزه ايجاد تعادلهاي صرفي، نحوي و بلاغي كه به دليل ضيق مجال و تضييع نشدن آنها در انتقال ناقص، به منابع تخصصي مربوط واگذار شده‌اند، مگر موارد اندكي كه يادكرد آنها در اين مجموعه به رغم ضيق مجال، مفيد تشخيص داده شده است.»

بررسي مكاتب

و روشهاي تفسيري

(جلد دوم)

مؤلف: علي‌اكبر بابايي

ناشر: پژوهشگاه، سمت

چاپ اول: 1391

265ص ـ‌5600 تومان

كتاب حاضر كه در ادامه جلد نخست اين كتاب با ويژگيهاي متن آموزشي براي مقطع تحصيلات تكميلي تهيه شده، درصدد است كه با نقد اقسام مكتب و روش تفسيري اجتهادي، دانشجويان رشته تفسير و علوم قرآني و طلاب آموزش تخصصي تفسير را با امتيازها و كاستي‌هاي اقسام مكتب و روش تفسيري اجتهادي و برخي كتابهاي تفسري معروف آنها آگاه كرده و آنان را به سمت كامل‌ترين مكتب و روش تفسيري اجتهادي و روش صحيح تفسير قرآن هدايت نمايد.

اين كتاب شش فصل دارد: در فصل نخست، ‌پس از بيان مفهوم لغوي و اصطلاحي اجتهاد و تطورات آن، مكتب و روش تفسيري اجتهادي تعريف و دلايل مخالفان و موافقان آن بررسي و به اقسام آن اشاره مي‌شود.

در فصلهاي دوم تا ششم پنج قسم از اقسام آن مكتب و روش با عنوانهاي: مكتب و روش تفسيري اجتهادي قرآن به قرآن، مكتب و روش تفسيري اجتهادي روايي، مكتب و روش تفسيري اجتهادي ادبي، مكتب و روش تفسيري اجتهادي علمي و مكتب و روش تفسيري اجتهادي فلسفي معرفي و نقد شده‌اند و در پايان نتيجه‌گيري شده است كه مكتب و روش صحيح و كامل در تفسير قرآن «مكتب و روش تفسيري اجتهادي جامع» است.

روشهاي تربيتي در قرآن

(جلد اول)

مؤلف: محمدرضا قائمي‌مقدم

ناشر: پژوهشگاه، سمت

چاپ اول: 1391

223ص ـ 4800 تومان

در حوزه تعليم و تربيت اتخاذ روش صحيح و نتيجه‌بخش امري مهم و ضروري است؛ چرا كه لغزش و اشتباه در انتخاب روش و به كارگيري آن ممكن است به گمراهي و نابودي متربي منتهي شود. بنابراين بايد در پي شناخت و به كارگيري بهترين و كارآمدترين روشهاي تربيتي بود و چه بهتر كه در اين خصوص به سراغ قرآن رفت و اين مهم را در پرتو آيات نوراني آن جستجو كرد.

در كتاب حاضر چهار روش: 1ـ تذكر و يادآوري 2ـ موعظه و نصيحت 3ـ عبرت‌دهي 4ـ امر و نهي، از منظر قرآن مورد بررسي قرار گرفته است. دليل اينكه اين چهار مورد در كنار هم آمده‌اند، كاركرد مشترك يعني جنبه هوشيارسازي و انگيزشي بودن آنهاست. ارتباط اين چهار روش با هم به گونه‌اي است كه يك طيف روشي را در راستاي تحقق يك هدف تشكيل مي‌دهند. در اين طيف ابتدا با روش تذكر و يادآوري غفلت‌زدايي مي‌شود، آنگاه با موعظه و نصيحت نوعي خشيت و رقت قلبي ايجاد مي‌گردد. با روش عبرت‌دهي بر اين امر تأكيد مي‌شود و در نهايت با امر و نهي، متربي براي تغيير رفتار با نوعي الزام و تحميل مواجه مي‌گردد.

دانشنامه سيره نبوي

(جلد دوم)

تأليف: گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چاپ اول: 1391

543ص ـ 19300 تومان

جلد دوم «دانشنامه سيره نبوي» مختص معرفي صحابه رسول خداست. و از «آثال بن نعمان» كه آثال حجر نيز گفته شده است، شروع مي‌شود. وجه تسميه اين اسم بدان جهت بوده كه «حجر» شهري در يمامه و محل سكونت بني‌حنيفه بود و در حقيقت شخص را به محل سكونت خويش نسبت داده‌اند. ابن حبيب نام آثال را در رديف كساني آورده كه در زمان جاهليت شراب را حرام دانسته. اين دانشنامه تا «جيله بن عامر» ادامه مي‌يابد.

روش كلي حاكم بر اين كتاب روش دايره‌المعارفي و تقريباً واحد است و شامل كليه اطلاعاتي مي‌شود كه درباره يك شخص در منابع آمده است. در اين زندگينامه‌ها سعي شده است تا نام اشخاص به دقت مورد بررسي قرار گيرد و اگر يك نفر به چند نام در كتابهاي صحابه‌شناسي آمده، در يك جا نقل شود.

منابع هر مدخل در ذيل آن آمده و عموماً از مصادر كهن تاريخ اسلام است.

سيره تربيتي پيامبر

و اهل بيت(ع)

(جلد سوم)

مؤلف: محمد داوودي

چاپ پنجم: 1391

188 ص ـ 3900 تومان

يكي از مأموريتهاي اصلي پيامبر اسلام(ص) و به پيروي از ايشان، اهل بيت(ع) ايجاد دگرگوني و تحول عظيم در خلق و خوي بشري و ترويج و گسترش فضايل اخلاقي و مبارزه با رذايل اخلاقي است و به گواهي تاريخ آنان در مدتي كوتاه موفقيت‌هايي شگرف در اين مهم به دست آوردند.

در اثر حاضر راه و رسم تربيت اخلاقي در سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) بررسي شده و اهداف، مباني، اصول و روشهاي تربيت اخلاقي از سيره آنان استخراج و تنظيم و تدوين شده است، بدين اميد كه راهگشا و روشنگر راه مربيان، معلمان و والدين در مسير پرپيچ و خم تربيت اسلامي نسل نو باشد.

براي استفاده بيشتر مخاطبان و تدريس اين كتاب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، اين نوشتار در قالب كتاب درسي تدوين شده و در ابتداي هر فصل اهداف فصل و در پايان دو فصل نيز خلاصه مطالب، همراه پرسشهايي براي سنجش ميزان دستيابي به اهداف آورده

شده است.

شناسه حقوق

(دانش حقوق، قاعده حقوقي و رابطه حقوق با عدالت، اخلاق و دين)

مؤلف: مصطفي دانش‌پژوه

ناشر: جنگل‌، پژوهشگاه

چاپ اول: 1391

328ص ـ 8500 تومان

شناخت تخصصي علم حقوق ويژه دانشجويان و دانشمندان عرصه حقوق است؛ اما به دليل ارتباط علم حقوق با ديگر شاخه‌هاي علوم انساني، شناخت كلي و اجمالي علم حقوق براي پژوهشگران ديگر عرصه‌هاي علوم انساني نيز ضروري و دست كم مفيد است. اين شناخت كلي و اجمالي در سه سطح ابتدايي (مقدمه علم حقوق)، مياني(حقوق شناسي عمومي) و نهايي(فلسفه حقوق) قابل انجام است.

كتاب حاضر با عنوان شناسه حقوق مطالعه و پژوهشي در سطح مياني است كه از بين مجموعه مباحث فراوان مربوط به حقوق شناسي عمومي، تنها از دانش‌حقوق، قاعده حقوقي و رابطه حقوق با عدالت، اخلاق و دين بحث مي‌كند و البته در اين مطالعه توجه خاصي هم به حقوق اسلام و ايران دارد. اين كتاب در سه بخش و هر بخش در چند فصل تدوين يافته است.

بخش اول «دانش حقوق» نام دارد كه مشتمل بر سه فصل است: كليات، رابطه علم حقوق با ديگر علوم نزديك و مرتبط، تقسيمات و شاخه‌هاي علم حقوق. «قاعده حقوقي» عنوان بخش دوم است كه شامل چهار فصل زير است: تعريف حقوق و قاعده حقوقي، اوصاف و ويژگيهاي قاعده حقوقي، انواع قاعده حقوقي، موضوع قاعده حقوقي؛ حق بخش سوم با عنوان «رابطه حقوق و قاعده و حقوقي با عدالت، اخلاق و دين» در سه فصل «حقوق و عدالت»، «حقوق و اخلاق» و «حقوق و دين» سامان يافته است.

منابع حقوق

(يافتگاه حقوق)

مؤلف: مصطفي دانش‌پژوه

چاپ اول: 1391

328 ص ـ 8500 تومان

بحث از مكاتب حقوقي، يعني مباني حقوق و اهداف حقوق به لحاظ نظري و فلسفي مهمترين بحث حقوق شناسي عمومي و فلسفه حقوق است و منابع حقوق عملي‌ترين و كاربردي‌ترين بخش آن مباحث شمرده مي‌شود؛ زيرا از يك سو هم مردم و اشخاص حقيقي و هم اشخاص حقوقي در تنظيم روابط خود بايد بر اساس قواعد حقوقي عمل كنند و از سوي ديگر دادگاهها نيز در احقاق حقوق و حل و فصل دعاوي بايد بر پايه قواعد حقوقي حكم صادر نمايند. پس همه بايد قواعد حقوقي را به قدر نياز خود بشناسند. براي اين شناخت به چه مرجعي بايد مراجعه كنند و اين قواعد را كجا بيابند؟ اين پرسشي است كه كتاب حاضر عهده‌دار پاسخ آن است.

در اين كتاب پس از تبيين مفهوم منبع حقوق، رابطه منابع با مباني حقوق، انواع و اقسام منابع حقوق و سلسله مراتب منابع حقوق در مقدمه با توجه به ارتباط وثيق مبناي حقوق با منابع حقوق و گروه‌بندي بسيار بنيادين مكاتب و نظامهاي حقوقي به دو دسته حقوق «سكولار ـ بشري» و حقوق «ديني ـ الهي»، در بخش اول منابع حقوقي عرفي به طور اجمالي و كلي مورد بحث قرار مي‌گيرد. در بخش دوم منابع حقوق اسلام به عنوان زنده‌ترين نظام حقوق ديني و نيز ريز ساخت نظام حقوقي كنوني ايران به اختصار شناسانده مي‌شود و بخش سوم به بحث تفصيلي از منابع حقوق ايران اختصاص خواهد يافت.

نظريه‌ها

و نظامهاي حقوقي

مؤلف: قدرت‌الله خسروشاهي

ناشر: جنگل، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چاپ اول: 1391

192ص ـ 5000 تومان

شناخت تخصصي علم حقوق ويژه دانشجويان و دانشمندان عرصه حقوق است. اما به دليل ارتباط علم حقوق با ديگر شاخصه‌هاي علوم انساني، شناخت كلي و اجمالي علم حقوق براي پژوهشگران ديگر عرصه‌هاي علوم انساني نيز ضروري و دست‌كم مفيد است. اين شناخت كلي و اجمالي در سه سطح ابتدايي (مقدمه علم حقوق)، مياني (حقوق‌شناسي عمومي) و نهايي (فلسفه حقوق) قابل انجام است.

كتاب حاضر مطالعه و پژوهشي در سطح مياني است كه از بين مجموعه مباحث فراوان مربوط به حقوق‌شناسي عمومي، تنها به بررسي نظريه‌هاي تأثيرگذار و نظامهاي مهم حقوقي مي‌پردازد و البته با تأكيد بيشتري نظام حقوقي اسلام را معرفي و ديدگاه مكتب حقوقي اسلام درباره مباني و اهداف حقوق را تبيين مي‌كند.

فلسفه روش تحقيق

در علوم انساني

نويسنده: محمدتقي ايمان

چاپ اول: 1391

328ص ـ 5700 تومان

يكي از راهبردهاي اساسي جهت نيل به فهمي دقيق‌تر از علوم انساني، شناخت فلسفه تحقيق در اين علوم است. فلسفه تحقيق ما را قادر مي‌كند تا مباني هستي‌شناختي، معرفت‌شناختي و روش‌شناختي هركدام از روشهاي تحقيق را شناسايي كنيم. بر اين اساس فهم اين مباني بنيادين ما را به سوي حوزه‌هايي از شناخت رهنمون مي‌كند كه در استفاده از روشهاي تحقيق متناسب در حوزه‌هاي مختلف علم و دانش شفاف‌تر عمل كنيم.

با توجه به حضور سه پارادايم غالب (اثباتي، تفسيري و انتقادي) در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني، در اين كتاب تلاش شده تا مباني فلسفه تحقيق در اين سه پارادايم ارزيابي شود. در اين ارزيابي نه‌تنها مباني بنيادين هستي‌شناختي و معرفت‌شناختي، بلكه مباني روش‌شناسي در رابطه با چگونگي ورود به واقعيت تجربي تحقيق نيز معرفي شده است. در فصل پاياني كتاب نيز تلاش شده تا به ارزيابي نقادانه فلسفه تحقيق در اسلام پرداخته شود و يك مدل پيشنهادي نيز در اين زمينه ارائه گردد.

اقتصاد خرد

(با نگاهي به مباحث اسلامي)

(جلد اول)

مؤلف: سيدمحمدكاظم رجايي

ناشر: پژوهشگاه، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)

چاپ اول: 1391

198ص ـ 4300 تومان

جهان‌بيني حاكم بر انديشه‌هاي اقتصادي، جهان‌بيني مادي و مبتني بر لذت‌طلبي و حداكثرسازي سود به معناي خاص خود است، به رغم انقلابهاي نئوكلاسيكي و كينزي، پيدايش مكاتب گوناگون اقتصادي، ارزشهاي حاكم بر اين علم و محور اصلي اقتصاد از قرن هفدهم تاكنون بدون تغيير باقي مانده است. ما ناچاريم چگونگي شكل‌گيري اين ارزشها و جايگاه آنها را كشف كنيم، طبيعي است كه ممكن است بسياري از اين ارزشها با مباني فرهنگي ما سازگار نباشد.

از طرف ديگر، دين براي راهنمايي و هدايت انسان است، در نتيجه طبيعي است كه سرشار از داوريهاي ارزشي باشد، البته گزاره‌هاي اثباتي هم وجود دارد. در نتيجه بايد تأملي كرد كه چگونه مي‌توان ارزشهاي بومي و اسلامي را جايگزين اين ارزشها كرد و اقتصادي مبتني بر ارزشهاي بومي بدست آورد. در كتاب حاضر تلاش بر آن است كه حداقل در موارد مبنايي برحسب مورد، مباني ارزشي نظريه‌هاي اقتصاد خرد نيز مورد مطالعه قرار گيرد.